راهنمای مشاهده دوره‌ها در سایت جدید

چرا روی کیکم خشک میشه؟

چرا روی کیکم خشک میشه؟
ورود به سایت عضویت در سایت

علت خشک شدن کیک

همه افرادی که کیک می‌پزند مایل هستند که یک کیک اسفنجی خوشمزه و خوشرنگ با یک بافت نرم و لطیف داشته باشند. گاهی این سوال برای آنها پیش می‌آید که چرا با رعایت تمام اصول پخت اما روی کیک خشک می‌شود؟ در این مقاله دلایلی که باعث می‌شود کیک شما خشک شود را بیان کرده ایم. با مادام کیک همراه باشید.

علت خشک و شکننده شدن انواع کیک

اگر کیکی که پخته‌اید خشک شده و بافتی شکننده دارد علت آن می‌تواند:

آرد و بیکینگ‌پودر زیاد

به مقدار آرد و بیکینگ‌پودر توجه کنید و مقدار آن را طبق دستور بیافزایید. اضافه کردن بیش از حد آرد و بیکینگ‌پودر باعث خشک شدن بافت کیک شما خواهد شد.

مایعات کم

هیچگاه مایعات کیک را کمتر از مقدار گفته شده اضافه نکنید. زیرا مایعات کم موجب خشک شدن بیش از حد کیک می‌شود.

پخت طولانی

پخت طولانی مدت کیک سبب خشکی آن می‌شود. بنابراین کیک را 5 الی 10 دقیقه قبل از زمان توصیه شده تست کنید. برای مثال  در یک دستور ۳۰ دقیقه ای، می‌توانید کیک را ۵ دقیقه زودتر (۲۵ دقیقه) تست کنید. اگر یادمان برود و کیک زیادی در فر بماند، خشک می‌شود.

همزدن بیش از حد

مدت زمان مخلوط کردن باید طبق دستور کیک باشد، مخلوط تخم مرغ و شکر را باید آنقدر هم بزنید تا رنگ مایع کرمی و حجم مایع دو برابر شود اما بعد از اضافه کردن آرد نیاز به مخلوط کردن بیش از حد نیست.

استفاده از آرد نامناسب

یکی از علت‌های خشک و خرد شدن کیک خانگی استفاده از آرد نان به جای آرد همه منظوره یا آرد کیک است. آرد نان گلوتن بیشتری دارد و مناسب کیک نیست.

باز و بسته کردن درب فر

پیوسته باز و بسته کردن درب فر علاوه بر اینکه پف کیک می‌خوابد باعث خشک شدن کیک نیز می‌شود وقتی این کار را انجام بدهید دما بالا و پایین می‌شود و پخت کیک با ترک همراه است.

خارج کردن کیک داغ از قالب

زمانی که کیک داغ است، از قالب جدا نکنید. اجازه دهید کاملا سرد شود سپس اقدام به بیرون آوردن آن از قالب کنید این کار احتمال شکستگی و خرد شدن کیک را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

عدم اندازه گیری درست مواد تشکیل دهنده

هر رسپی اندازه‌های خودش را دارد پس همیشه مواد را اول وزن کنید و با قالب موجود در دستور تهیه مواد اندازه بگیرید. توجه کنید مقدار کم چربی، مقدار کم یا زیاد بودن شکر، شل یا سفت بودن زیاد خمیر از دلایل خشک شدن کیک می‌باشد. پس حتما مواد را طبق دستوری که گفته شده اندازه بگیرید.

قالب نامناسب

سعی کنید حتما از قالبی که در دستور گفته شده استفاده شود برای مثال اگر قالب شما نسبت به قالبی که در دستور گفته است کم عمق‌تر باشد، زودتر پخته می‌شود بنابراین باید زمان پخت کیک را کاهش دهید یا از قالبی که در دستور گفته شده است استفاده کنید. پر کردن زیاد قالب یکی از دلایل خشک شدن کیک می‌باشد.

استفاده از تخم مرغ کوچک و کم کردن تعداد تخم مرغ ها

معمولاً برای درست کردن کیک از تخم مرغ‌های بزرگ استفاده می‌‍شود. اگر هنگام تهیه دستور تخم مرغ‌های بزرگ از تخم مرغ متوسط استفاده کنیم به اندازه کافی مایع اضافه نخواهید کرد.

عدم تنظیم دمای فر

دمای پخت کیک با حجم آن بر اساس دمایی که در دستور گفته شده است تنظیم کنید. برای اینکه کاملاً مطمئن شوید که اجاق‌گاز شما در دمای مناسب قرار دارد از دماسنج اجاق گاز استفاده کنید.

نزدیک بودن کیک به المنت بالا و پایین

اگر کیک را در توستر پخت می‌کنید حتما به آن توجه کنید که اگر به المنت بالا یا پایین خیلی نزدیک باشد باعث خشک شدن کیک می‌شود.

برای نرم شدن کیک خشک چه باید کرد؟

اگر کیکی که پخته‎اید خشک شده است هنوز تسلیم نشوید! در اینجا چند نکته برای مرطوب کردن کیک خشک برای شما بیان شده است.

قرار دادن دستمال کاغذی خیس

اگر کیک اسفنجی شما خشک شده یک دستمال کاغذی خیس را کف مایکروویو قرار دهید و سپس کیک را روی  آن قرار دهید و به مدت ۱۰ ثانیه مایکروویو را روشن کنید دوباره این کار را انجام دهید تا رطوبت دستمال کاغذی، کیک را مرطوب کند.

قرار دادن کیک در بخارپز

راه حل بعدی برای تازه کردن کیک خشک این است که کیک را در بخارپز یا فر بخارپز قرار دهید و چند دقیقه بخار پز را روشن کنید تا کیک شما نرم شود اما این کار را زیاد انجام ندهید به نحوی که کیکتان خیلی نرم شود و شکل خود را از دست دهد.

قرار دادن کیک در کنار نان باگت

یک تکه کیک را به همراه یک نان باگت در یک کیسه فریزر قرار دهید و درب آن را ببندید اینگونه کیک رطوبت را از نان می‌گیرد و نرم می‌شود.

برس کردن شربت ساده روی کیک

اگر لایه‌های کیک خیلی خشک شدن یک مقداری شربت با یرس روی هر لایه بکشید، این یک راه‌حل سنتی است که شیرینی پزی‌ها معمولاً از آن استفاده می‌کنند علاوه بر کمک به مرطوب کردن کیک خشک، یک طعم عالی به کیک شما اضافه می‌شود.

آخرین راه حل

اگر کیک واقعاً خشک است و قابل استفاده نیست به عنوان آخرین راه حل توسعه می‌کنیم که کیک خشک را خرد کنید و آنها را برای روی بستنی و برای تزیینات استفاده کنید. به این صورت که کیک خشک را به قطعات کوچک خرد کنید و در سینی روی کاغذ روغنی پهن کنید و در فر با دمای ۳۵۰ درجه بپزید تا قهوه طلایی شود (تقریباً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه)

برای جلوگیری‌ از خشک شدن کیک چیکار کنیم؟

اگر تمام نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید، امکان خشک شدن کیک شما بسیار کم شده و می‌توانید کیک اسفنجی و نرم تهیه کنید. توجه کنید که یک دستور خوب با تمام نکات می‌تواند از خراب شدن کیک شما جلوگیری کند. در آموزش کیک‌های آسان ، تیم مادام کیک تمام نکات پخت یک کیک برای شما بیان کرده، که شما یک کیک خوشمزه، خیلی راحت و بدون آزمون و خطا می‌توانید تهیه کنید و از آن لذت ببرید. در این دوره تمام نکات پخت و نکات مهم درمورد تمام مواد تشکیل دهنده کیک به شما آموزش داده می‌شود. جهت مشاهده دوره کیک‌های آسان کلیک کنید.

۰ دیدگاه