راهنمای مشاهده دوره‌ها در سایت جدید

علت پف نکردن کیک: چرا کیک پف نمی‌کنه (12 علت مهم)

علت پف نکردن کیک: چرا کیک پف نمی‌کنه (12 علت مهم)
ورود به سایت عضویت در سایت

چرا کیک پف نمی‌کند؟

کیک یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی هاییست که در منزل می‌توان تهیه کرد و به عنوان یک عصرانه دلپذیر از آن استفاده کرد. قطعا همه ما دوست داریم یک کیک اسفنجی پوک تهیه کنیم. اما یکی از بیشترین سوالاتی که برای ما پیش می‌آید این است که چرا کیکم پف نمی‌کند؟. اگر شما هم در هنگام پخت کیک دچار این مشکل شده‌اید و کیکتان به خوبی پف نکرده و درونش خمیر است و یا یک طرف پف کرده و طرف دیگر نه حتماً با مادام کیک همراه باشید تا علت پف نکردن کیک و مواردی که باعث بیشتر پف کردن کیک می‌شود را به شما آموزش دهیم تا شما بتوانید یک کیک اسفنجی فوق العاده را بپزید.

12 موردی که باعث پف کردن کیک می‌شود:

1. آرد

برای اسفنجی شدن و پف کردن کیک، حتماً آرد را حداقل سه بار الک کنید. در این مرحله بکینگ‌پودر نیز به آرد اضافه کنید و با هم الک کنید این کار نیز در پف کردن کیک شما کمک می‌کند.

2. فر

فرا را حداقل ۱۵ دقیقه قبل از اینکه کیک را در آن بگذارید باید روشن شود تا به خوبی گرم شود. 
در حین پخت کیک به هیچ وجه در فر را باز نکنید. باز کردن در فر در ابتدای پخت کیک یکی از دلایل پف نکردن کیک می‌باشد. زمانی که بوی کیک از فر خارج شد در فر را باز کنید و کیک را با خلال چوبی تست کنید. اگر خلال تمیز بیرون بیاید کیک شما آماده است‌.

3. سفیده تخم مرغ

برای آماده کردن کیک حتماً زرده و سفیده تخم مرغ را کاملا از یکدیگر جدا کنید. دقت کنید حتی یک قطره از زرده هم نباید داخل سفیده باشد وگرنه سفیده پف نمی‌کند.
سفیده را در ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای تمیز با همزن به خوبی هم بزنید تا زمانی که وقتی ظرف را کج می‌کنید نریزد. 
برای اینکه سفیده بهتر پف کند حدود یک‌سوم از شکری که قرار است به کیک اضافه شود به سفیده بیافزایید و خوب هم بزنید.
حتما سفیده را در یک جهت هم بزنید. هنگام مخلوط کردن سفیده با بقیه مواد کیک حتما از قاشق چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید (فلزی نباشد!). سفیده را در حد مخلوط شدن با مواد کیک مخلوط کنید. به صورتی که هنوز سفیده تخم‌ مرغ در مواد کیک مشخص باشد. هم زدن بیش از حد باعث می‌شود پف کیک بخوابد.

4. همزدن زرده و شکر

زرده تخم مرغ و شکر را باید به خوبی همزد، طوری که رنگ تخم مرغ روشن شود. حدود دو الی سه دقیقه طول میکشد که این اتفاق بیفتد. هم نزدن کافی تخم مرغ و شکر باعث پف نکردن کیک خواهد شد.

نکته: اگه از جدا کردن سفیده و زرده خسته شدی و کیکت پف نمیکنه، مادام کیک یک دستور فوق العاده داره که بدون جدا کردن سفیده و زرده یک کیک با پف عالی میپزی! جهت مشاهده کلیک کن!

5. بیکینگ پودر

بیکینگ‌پودر نقش مهمی در پف کردن کیک دارد. حتماً از بکینگ‌پودر سالم و تازه استفاده کنید. بیکینگ‌پودر باید به اندازه باشد یعنی کم نباشد برای هر لیوان کیک حدود یک قاشق چای‌خوری سرخالی بیکینگ‌پودر نیاز است. بیکینگ پودر را حتماً در جای خنک یا یخچال و در ظرف سربسته قرار دهید تا مدت طولانی‌تری سالم بماند.

6. دمای مواد

از دیگر مواردی که باید برای پف کردن کیک باید به آن توجه کرد دمای مواد کیک می‌باشد. شیر، ماست، تخم مرغ و ... حتماً باید هم دمای محیط باشد و اگر سرد یا گرم باشند کیک پف نمی‌کند. مگر اینکه در دستور پخت شما گفته شده باشد که آنها را سرد استفاده کنید.

7. هم زدن مواد

 جهت هم زدن مواد کیک خیلی مهم است. مواد را چه با قاشق و چه با همزن حتماً باید در یک جهت هم بزنید. مثلاً در جهت عقربه‌های ساعت و همه مواد کیک را تا آخر در همان جهت بزنید تا پف کیک نخوابد. در مرحله اضافه کردن سفیده به مواد کیک هرگز بیش از هم مواد را هم نزنید.

8. روغن

میزان روغن نباید زیاد باشد زیرا پف کیک را می‌گیرد.

9. قالب

از قالب مناسب استفاده کنید. نامتناسب بودن قالب نسبت به حجم مواد از پف کردن کیک جلوگیری می‌کند. مواد نباید بیش از دو سوم قالب باشد.

10. رعایت مراحل پخت

رعایت مراحل پخت کیک نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان پف کردن آن داشته باشد.

11. قرار دادن فوری قالب در فر

بعد از اینکه مواد آماده شد و در قالب ریختید، بلافاصله در فر بگذارید و اجازه ندهید مدت زیادی بیرون بماند. زیرا نیمی از فعالیت بیکینگ‌پودر در فر انجام می‌شود و اگر مدت زمان زیادی مواد بیرون باشد این واکنش انجام نمی‌شود.

12. فقط ته قالب چرب شود

توجه کنید هنگام چرب کردن قالب فقط ته قالب را چرب کنید و دیواره‌های قالب نباید چرب شود زیرا باعث می‌شود کیک خود را به سمت بالا نکشد و پف نکند.

چرا کیک یک طرفه پف می‌کند؟

حتماً مطمئن شوید دما در تمام نقاط فر یکسان است برای مثال اگر دمای مناسب پخت شما ۱۸۰ درجه است هنگام قرار دادن قالب در فر مطمئن شوید تمامی قسمت فر ۱۸۰ درجه می‌باشد. در غیر این صورت باعث می‌شود که فقط یک طرف کیک پف کند.

دمای فر نباید بیش از حد داغ یا سرد باشد.

بیرون آوردن زودتر از موعد کیک باعث می‌شود که یک طرف آن پف کرده و طرف دیگر خوابیده بماند.

سعی کنید قالب را صاف در فر قرار دهید. اگر قالب صاف نباشد مایع در یک طرف قالب جمع می‌شود و یک طرف آن بیشتر پف کند.

اگر آرد یکدست مخلوط نشده باشد، شکل کیک هم بعد از پخت یک دست نخواهد شد.

علت پف نکردن کیک چیست؟

اگر کیک شما پف نمی‌کند شاید نکات بالا را جا می‌اندازید و گرنه رعایت نکات بالا برای پف کردن کیک کافیست.
به طور خلاصه از مهمترین نکاتی که رعایت نکردن آنها موجب پف نکردن کیک می‌شود را بیان می‌کنیم:

  • از بیکینگ پودر کهنه یا خراب استفاده کرده‌اید.

  • سفیده را به طور کامل یا در یک جهت هم نزده‌اید و از قاشق فلزی استفاده کرده‌اید.

  • فر به دمای پخت نرسیده و در حین پخت در فر را باز کرده‌اید.

  • آرد را حداقل ۳ بار الک نکرده‌اید.

  • مواد کیک هم دمای محیط نبوده بیش از حد سرد یا گرم بوده است.

  • مواد کیک را در یک جهت هم نزده‌اید.

  • از روغن زیاد استفاده کرده‌اید.

  • از قالب مناسب استفاده نکرده‌اید.

  • دیواره قالب را چرب کرده اید.
  • مراحل پخت را رعایت نکرده اید.
  • مواد کیک بیش از حد بیرون مانده و فوری در فر قرار نداده‌اید.

برای درست کردن یک کیک اسفنجی فوق العاده با پف عالی بدون جدا کردن سفیده و زرده تخم‌مرغ کلیک کنید.

۱ دیدگاه

رحیم اذربایجان ۰۵ خرداد ۱۴۰۲
پاسخ دادن

سلام خسته نباشید البته هر کسی طریقی برای پف کردن کیک را تجربه کرده منهم بعنوان کیک پز عمده فروش خواستم تجربه خودم بدم یکی از مهارتی که در پف کردن آن اهمیت خاص داره زمانیکه لیست کیک آماده شده به درون فر برده شد ابتدا لیست را در طبقه پایین فر می‌ذاری نگاه می‌کنی زمانی که خمیر کیک یه خورده از قاب انتخاب شده بالا آمد لیست را با احتیاط به طبقه بالا منتقل می‌کنی